Czym jest helpdesk?

Jest to praca polegająca na udzielaniu porad z danego zakresu. Helpdesk dzieli się na parę podkategorii, które świadczą, w jaki sposób uzyskamy pomoc. Rodzaj drogi, na której uzyskamy pomoc, jest dopasowany do naszych możliwości i dostępności konsultantów. Helpdesk w dzisiejszym świecie jest coraz bardziej pomocny i potrzebny. Jesteśmy bowiem wygodnym społeczeństwem, które zamiast próbując samodzielnie rozwiązać zaistniałe problemy, szuka gotowego rozwiązania u innych osób. Pomimo niezbyt dobrego nastawienia, zapewniamy w ten sposób pracę wielu osobom. W ramach helpdesku, możemy uzyskać pomoc na cztery różne sposoby:

  • Call center – znany nam wszystkim sposób na zniwelowanie problemu i na zapobieganie powstawaniu kolejnego o podobnym podłożu. Ten typ pomocy najczęściej stosowany jest w przypadku niedziałających sprzętów lub ich usterek,
  • Infolinia – ten rodzaj pomocy pozwala nam na zadanie pytań odnośnie oprogramowań lub produktów przez nas stosowanych.
  • Service desk – jest to cały zespół, którego zadaniem jest naprawianie ewentualnych problemów powstałych w aplikacjach i sprzęcie informatycznym. Zespół taki odpowiada również za pozbywanie się jakichkolwiek problemów powstałych z różnych powodów.
  • Contact center – można skontaktować się nie tylko za pomocą numeru telefonu, ale i dzięki faksowi, smsom, na stronie internetowej czy webchacie.

Kto korzysta z helpdesk’u ?

Klienci firmy informatycznej, którzy korzystają z konkretnego zespołu produktów lub ci, dla których zostało stworzone dane oprogramowanie, to najczęstsi rozmówcy konsultantów. Helpdesk to zespół osób, których zadaniem jest przyjmowanie zgłoszeń od klientów. Zgłoszenia te najczęściej mają treść dotyczącą powstałej usterki lub błędu w oprogramowaniu czy w produkcie – wyjaśnia http://aitik.pl. Obecnie istnieje wiele dróg, przez które mamy możliwość kontaktowania się z pracownikami danej firmy informatycznej. Z możliwości, jakie daje nam helpdesk, korzysta zapewne każdy z nas. Jeśli jednak chodzi o sprawy czysto informatyczne – istnieją specjalne grupy i kontakty, które pomogą nam pozbyć się usterek. Korzystanie z helpdesku jest dziś najpopularniejszą opcją, dzięki której mamy szansę naprawić dany przedmiot lub chociażby zrozumieć jego podłoże.

charakterystyka helpdesku

Helpdesk i koszta

Z uwagi na to, że istnieją aż 4 podgrupy udzielania pomocy, należy indywidualnie podchodzić do każdego z nich, jeśli chcemy dowiedzieć się, ile taka pomoc może nas kosztować. Zazwyczaj cennik ustalany jest dla firm, które korzystają z pomocy danej firmy informatycznej. Cennik obowiązuje te firmy, które nie nawiązały z firmą informatyczną długofalowej współpracy. Wycenione są bowiem te usługi, które na ogół zawierają się w pakiecie/ abonamencie. Określanie ceny abonamentu znajduje się w osobnym cenniku. Dodatkowe usługi lub te, z których nie każda firma korzysta na co dzień/ regularnie, mogą więc zawierać się w cenniku.
Instalacja systemów, zwłaszcza tych nowszych, może nas kosztować nawet do 130 złotych. Cena zależna jest od modelu komputera. Instalacje oprogramowań liczone są jako stawka godzinowa, czyli od 60 złotych wzwyż. Budowanie sieci LAN czy WIFI, najczęściej wynosi około 140 złotych. Do tego typu usługi należy jednak wliczyć koszty dodatkowych elementów. Zainstalowanie dysku sieciowego albo sieciowej drukarki będzie kosztowało nas około 70 złotych. Całkowity format komputera i jego organizacja może kosztować do 100 złotych, w zależności czy będą do tego celu wymagane dodatkowe części. Znane nam wszystkim czyszczenie komputera z wirusów i groźnych plików kosztuje około 140 złotych.